rss Uutisia

29.9.2016

Raha- ja digipelaamista selvitettiin Helsingin päihde- ja psykiatrisilla poliklinikoilla

Peliklinikan avohoidon asiakkaiden asiakastutkimuksessa on käynyt ilmi, että suurella osalla Peliklinikan palveluja runsaasti käyttävillä ihmisillä on myös mielenterveysongelmia. Tästä heräsi tarve selvittää, kuinka paljon rahapeli- ja digipeliongelmista kärsiviä ihmisiä on Helsingin psykiatristen poliklinikoiden ja nuorisoasemien asiakkaina. Selvitykseen otettiin mukaan myös Helsingin päihdepoliklinikat, sillä ne tarjoavat hoitoa kaikkiin riippuvuuksiin ja näin myös rahapeliongelmiin. Tulokset kertovat, että rahapeli- ja digipeliongelmaisia ihmisiä kohdataan poliklinikoilla ja yhteistyötä poliklinikoiden ja rahapeliongelmien hoitoon erikoistuneen Peliklinikan välillä tulisi parantaa.


Helsingin päihdepoliklinikoilla, nuorisoasemilla ja psykiatrisilla poliklinikoilla asioiville ihmisille tarjottiin mahdollisuus vastata nimettömänä rahapelaamisesta ja digipelaamisesta kahden viikon aikana tammikuussa 2016. Samaan aikaan työntekijät saattoivat vastata rahapeliongelmia koskevaan sähköiseen kyselyyn.

Asiakkaiden vastauksia saatiin yhteensä 643, joista psykiatrisilta poliklinikoilta tuli 472 vastausta ja päihdepoliklinikoilta 160. Työntekijöiden vastauksia tuli 102 kpl.

Rahapelaajat psykiatrian poliklinikoilla 

Tulokset kertovat esimerkiksi sen, että Helsingin psykiatrian poliklinikoiden asiakaskunnassa rahapelaamishäiriön esiintyvyys on yllättävän alhainen (5,1 %). Tulos on merkittävästi alhaisempi kuin Peliklinikan asiakasainestojen perusteella oletettiin, mutta siltikin myös rahapeliongelmista kärsivien asiakkaiden hoitoon tulisi luoda toimivat yhteistyökäytännöt.

Rahapelaajat päihdepoliklinikoilla ja nuorisoasemilla

Päihdepoliklinikoiden ja nuorisoasemien asiakkaista puolestaan joka kolmas (35 %) oli pelannut edellisen kuukauden aikana rahapelejä ja heistä enemmistöllä (58 %) oli ongelmia rahapelaamisen kanssa. 

Rahapeliongelma on hyvä havaita ajoissa

Rahapeliongelma kehittyy pikku hiljaa ja ihmisten itsensä olisi tärkeää tunnistaa rahapelihäiriön oireita.  Esimerkiksi yksi riski-indikaattoreista on kysymys ”Kuinka usein rahapeliä pelattuasi olet palannut jonakin toisena päivänä takaisin yrittääksesi voittaa takaisin häviämäsi rahat?”. 38 % päihdepoliklinikan asiakkaista kertoi näin tapahtuneen viimeisen kuukauden aikana ainakin joskus. Näin vastanneen ihmisen olisi hyvä tietää, että hän on jo saattanut altistua rahapeliongelman kehittymiselle.

Työntekijät havaitsevat enemmän digipelaamisen ongelmia 

Mielenterveys- ja päihdepoliklinikkojen työntekijöiltä puolestaan kysyttiin, kuinka monta rahapeli- tai digipeliongelmaista ihmistä olet kohdannut viimeisen kahden kuukauden aikana. 

Psykiatrian poliklinikoilla työntekijöistä 39 % oli kohdannut rahapelaamisesta kärsivän ihmisen, mutta peräti 68 %:lla asiakkaana oli ollut henkilö, jolla on merkittäviä vaikeuksia digipelaamisen suhteen. Nettoasiakasmäärän ero oli myös huomattava: kun rahapeliongelmasta kärsivien asiakkaiden lukumäärä oli 53, liiallisesta digipelaamisesta kärsiviä oli peräti 129 asiakasta.

Liiallinen digipelaaminen näyttäytyy työntekijöille yleisempänä ongelmana kuin rahapelaaminen, kun asiakaskyselyn perustella tilanne on juuri päinvastoin: 59 asiakasta kertoi, että digipelaamisesta on ollut heille jonkinlaista haittaa, kun 128 asiakasta ilmaisi joitain riskioireita rahapelaamisesta.

Tarve yhteistyön parantamiselle Peliklinikan ja päihde- ja psykiatriapoliklinikoiden kesken

Rahapeliongelmista kärsiviä ihmisiä kohdataan mielenterveys- ja päihdepoliklinikoilla ja olisi tärkeää parantaa yhteistyötä vaikeiden rahapeliongelmien hoitoon erikoistuneen Peliklinikan ja päihde- ja psykiatrian poliklinikoiden välillä.  
Psykiatrian poliklinikoiden kanssa olisi hyvä luoda hoitoneuvottelu- ja konsultaatiokäytäntö tilanteisiin, joissa Peliklinikan avohoidon alkuarviossa on todettu samanaikainen psykiatrian poliklinikan asiakkuus tai psykiatrian poliklinikalla tulee esiin asiakkaan vähäistä suurempia ongelmia rahapelaamisen kanssa. Näin asiakkaat saavat apua mielenterveysongelmaansa psykiatrian poliklinikalta ja rahapeliongelmiin Peliklinikalta. 

Päihdepoliklinikoiden kanssa työnjako on toisenlainen, sillä ihminen voi saada apua rahapeliongelmaansa joko päihdepoliklinikalta tai Peliklinikalta. Yhteistyöstä olisi hyvä sopia organisaatiotasolla, esimerkiksi niin että lievemmät rahapeliongelmat hoidetaan päihdepoliklinikalla ja vaikeammista rahapeliongelmista kärsivät ohjataan Peliklinikalle.

Konkreettisina asioina kyselyyn vastanneet työntekijät toivoivat mm. tietoa rahapeliongelmasta, välineitä sen tunnistamiseen, rahapeliongelmasta kysymistä uusilta asiakkailta sekä tietoa asiakkaiden ohjaamisesta Peliklinikan palveluihin.

Lisätietoja 

Petteri Paasio
Tutkija
050 586 0573
petteri.paasio(at)hus.fi

www.peliklinikka.fi


Palaa otsikoihin



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje