rss MikäSOte

Sote-uudistus ja siihen liittyvä valinnanvapaus herättävät monia ajatuksia valtakunnallisen sosiaalialan osaamiskeskusten verkostossa – mitä tämä kaikki tarkoittaa sosiaalialan näkökulmasta? Minkälaista palvelujärjestelmää, sosiaalialan työtä ja tätä kautta yhteiskuntaa haluamme olla rakentamassa? Tutustu ajatuksiimme tässä blogisarjassa, kirjoittajat ovat pitkän linjan sosiaalialan kehittämisen asiantuntijoita eri puolilta Suomea.
25.10.2018

Sote-uudistus – mihin kysymyksiin tarvitsemme vastauksia?

Merja Salmi, Sosiaalialan osaamiskeskus Sosiaalitaito

Pitkäaikaisen ja laajan palvelujen käytön taustalla olevien ilmiöiden kuvaus ja analysointi on konkretisoinut tukun erilaisia sote-”järjestelmävirheitä”, joihin sote-uudistuksen tulisi löytää pikaisia ratkaisuja. Mitä nämä ovat ja mitä niille voisi tehdä? 
question-1422582_500

Kun minulla on terveyteen liittyvä ongelmia, kipuja, sairautta … saan tarvitsemani avun, viipymättä, laadukkaasti ja tunnen, että minua arvostetaan.

Kun läheiseni tai joku muu kohtaa arjessaan tilanteita, jotka herättävät huolta, tiedän mistä voin saada asiantuntija-apua ja neuvoja viipymättä niillä välineillä, joita käytössäni on.

Kun kohtaan vaikeita, elämääni ja arkeani syvästi ravistuttavia tilanteita, saan niihin avun viipymättä niin, että ammattilaiset tietävät tarpeellisen siitä, mitä kaikkea elämääni on liittynyt ja liittyy.

Ammattilaiset keskittyvät ongelmanratkaisuun parhaalla mahdollisella tavalla ja käytettävissään olevalla tiedolla – minun ei tarvitse itse etsiä vastauksia kysymyksiin, joita en tiennyt olevankaan.

Sosiaali- ja terveysuudistuksen haasteisiin on etsitty ratkaisuja jo vuosia. Meille on kertynyt tietoa mahdollisista ratkaisuista satojen jopa tuhansien tutkimusten, selvitysten, kannanottojen ja lausuntojen näkemyksinä. Ilman päätöksiä ja tekoja ne auttavat meitä yhtä huonosti kuin nälkäistä auttaa ruokaohjeiden lukeminen.

Valinnanvapaus, palveluiden integraatio, ennaltaehkäisevät palvelut ja asiakkaan osallisuus omassa asiassaan ovat teemoja, joiden toteutuminen olisi pääosin mahdollista jo nykyisessäkin palvelujärjestelmässä. Nykyisellä lainsäädännöllä ja resursseilla. Miksi siis näin ei aina tapahdu?  

Järjestelmävirheitä ennaltaehkäisevän työotteen ja yhteistyön puuttumisesta

Onnistumme yleensä silloin kun kyseessä on selkeä ja ennalta määriteltävissä oleva palvelutarve, jonka ratkaisemiseksi on tutkittuja ja vaikuttavia menetelmiä, selkeä työn- ja vastuunjako sekä riittävän laaja ennalta rajattu asiantuntijayhteisö. Tunnistetut järjestelmävirheet nousevat esim. ennaltaehkäisevän työotteen puuttumisesta tai silloin, kun asiakkaan elämisen haasteet ovat holistisia. Näin syntyi sote-mobile, jossa pahimmillaan jo äärimmilleen kuormittunut asiakas jää palvelujärjestelmän sisälle päättymättömään prosessiin. 

Pohjimmiltaan kyse lienee siitä, että siiloutuneiden palveluiden prosessien kehittäminen ja ammattilaisten vastuualueiden määrittäminen on kapeuttanut asiakkaan elämän ammattilaisten silmissä yksittäisiksi ongelmiksi tai ongelmakimpuksi. Prosessien seuranta, dokumentointi ja raportointi tuottavat yhä yksityiskohtaisempaa ja tarkkarajaisempaa asiakaskohtaista tietoa yksittäisen palvelun tai palvelukokonaisuuden sisällä. 

Suomi on tarkan asiakastiedon mallimaa. Tiedosta ei kuitenkaan muodostu sellaista big dataa, joka voisi toimia kokonaisvaltaisen palvelujen kehittämisen alustana.  Meillä ei ole yhteistä sopimusta siitä, mihin, kuka ja miten kaikkea tietoa käytettäisiin.  

Selkeämpää tiedonkulkua, parempaa työnjakoa ja asiantuntijuus yhteiseen käyttöön 

Teemme Sosiaalitaidossa parhaillaan SIFT-tutkimusta paljon palveluja saavien asiakkaiden palveluprosesseista. Alustavien tulosten mukaan monin osin ratkaisut ovat tarkka kohdennettu tiedonkulku, joustava ja selkeä työnjako tai vastuunjakaminen sekä riittävän monialaisen asiantuntijaverkoston hyödyntäminen. Asiakkuuksien palvelupolut kirkastivat ja yksilöivät joukon palvelujen päällekkäisyyttä, palveluaukkoja, vääriä palveluja, tiedonkulun katkoksia, ammattilaisten osaamisen tai palvelutarpeiden tunnistamisen vajeita, resurssien hukkakäyttöä, vanhentuneita ja jäykkiä toimintatapoja sekä asiakkaan tilanteen vastuutahon puutteita. 

Erityisesti nämä nousivat esiin muun muassa työikäisten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden ja peruspalveluiden linkittymisen ongelmissa, joidenkin ikäihmisten palvelukirjon koordinoinnissa sekä lastensuojelun tarpeen tunnistamisessa lasten ja heidän vanhempiensa palveluiden pohjalta. 

Se, että emme ole tottuneet ennakoivampaan ja aktiivisempaan työskentelyotteeseen, johtaa joissakin asiakkuuksissa kohtuuttomiin tilanteisiin. 

Ammattilaisten osaaminen, palveluiden vaikuttavuus ja kehittäminen sekä vuorovaikutuksen tavat tulisi vastata palvelutarpeita ja asiakkuuden muutosta, joka on jo osa kaikkien meidän elämää. 

Ratkaisut eivät löydy paradigmoista, rakenteista ja toimintatavoista, joiden juuret ovat vuosikymmenten takana. Katse tulisikin ennakkoluulottomasti suunnata nykyisen kautta tulevaisuuteen. 

Onko sote muutokseen valmis? Asiakkaamme ovat!

Haluttu tulevaisuus varmistetaan jokaisella tänään tehtävällä valinnalla, päätöksellä ja teolla.

Lisätietoa SIFT-tutkimuksesta 

Merja Salmi on Länsi- ja Keski-Uudellamaalla toimiva sosiaalialan osaamiskeskus Sosiaalitaidon johtaja

Kirjoitus on osa valtakunnallisen sosiaalialan osaamiskeskusten verkoston sote-uudistusta käsittelevää MikäSOte blogisarjaa. Kirjoituksia julkaistaan myös muiden sosiaalialan osaamiskeskusten verkkosivuilla.

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Nimimerkki
Otsikko
Kommentti *
Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje