rss GeroMetron kyydissä

Tässä blogissa haluamme jakaa matalalla kynnyksellä Pääkaupunkiseudun ikäihmisten palvelujen kehittämisverkostossa GeroMetrossa syntyneitä ajatuksia ja oivalluksia. Blogissa esitellään eri puolilla pääkaupunkiseutua toimivien kehittäjäryhmien kokeiluja, niistä syntyneitä ajatuksia sekä opiskelijoiden opinnäytetöiden antia.
13.11.2017 8.06

Kuntien vanhuspalvelut eivät tavoita ikääntyneitä viittomakielisiä

Jaana Auer

Kuntien palvelut on tarkoitettu kaikille asukkaille, mutta käytännössä viittomakieliset ikääntyneet jäävät helposti niiden ulkopuolelle. Kenen vastuulle viittomakielisen ikäihmisen palvelujen koordinointi ja järjestäminen kuuluvat? Tällä hetkellä viittomakielinen ikäihminen turvautuu usein omaisiin, jos niitä on, tai kolmannen sektorin tarjoamiin palveluihin. Viittomakieliset ikäihmiset itse eivät ota yhteyttä vanhuspalveluihin saadakseen palvelutarpeen arviointia. Tämä voi johtua viittomakielellä saadun tiedon puutteesta, peloista kuulevia kohtaan, kyvyttömyydestä käyttää tulkkia tai yhteyden ottamisen vaikeudesta.

 

Oikeus omankieliseen palveluun

Viittomakielisillä on yhdenvertainen oikeus saada arvio mahdollisista palvelutarpeistaan. Siihen velvoittaa viittomakielilaki, joka edellyttää viranomaisia edistämään toiminnassaan viittomakielisten mahdollisuuksia käyttää ja saada tietoa omalla kielellään. 

 

Miten kuntien palvelut tavoittaisivat viittomakieliset ikäihmiset paremmin? Lähdin etsimään vastausta haastattelemalla Kuurojen liiton aluetyöntekijä/palveluohjaaja Mervi Nevalaista, kurssisuunnittelija Maija Pulkkista ja Helsingin seurakuntayhtymän diakoniatyöntekijää Päivi Korhosta. Tämä blogiteksti perustuu näihin haastatteluihin.

 

viittomakielisyys

Etsivä vanhustyö ja tulkin käyttö

 

Etsivä vanhustyön malli voisi toimia viittomakielisten ikääntyneiden tavoittamisessa. Tässä voisi käyttää apuna kunnan vammaispalvelua tai väestörekisteriä. Viittomakieliset ikäihmiset edustavat kunnissa pientä vähemmistöä, joten resursseja ei tarvittaisi kohtuuttomasti. Jokaiselle tietyn iän, esimerkiksi 75

vuotta ohittaneelle viittomakieliselle lähetettäisiin kirje, jossa ilmoitettaisiin aika, jolloin työntekijä on tulossa kotikäynnille. Moni ei pysty vastaamaan kirjeeseen, joten olisi hyvä, että kotikäynti toteutettaisiin siitä huolimatta. Viittomakielinen ikääntynyt voi vastaamatta jättämisestä huolimatta olla kotona ja odottaa käyntiä.

 

Palveluissa olennaista on, että viittomakielinen ikääntynyt tulee ymmärretyksi ja ymmärtää itseään koskevat asiat. Tulkkipalvelu mahdollistaa kommunikoinnin viittomakielisen ikääntyneen kanssa, joten työntekijä tilaa kotikäynnille viittomakielen tulkin. Kaikki ikääntyneet eivät kuitenkaan osaa tai pysty käyttämään tulkkia tavalla, jota tulkkipalvelussa edellytetään. Työntekijä saattaa käyttää vaikeaa kieltä, eikä ikääntynyt uskalla kysyä, mitä hän tarkoittaa. Asioita on saattanut jäädä epäselväksi työntekijän sitä lainkaan huomaamatta.

 

Kotikäynnille voi avuksi kutsua mukaan myös Kuurojen liiton aluetyöntekijän/palveluohjaajan tai seurakunnan kuurojentyön diakonityöntekijän, jolle asiakas on yleensä tuttu. Hän voi kertoa kuurojen palveluista ja erityistarpeista sekä olla asiakkaan tukena. Apuvälineasioissa kannattaa kääntyä HYKS kuulokeskuksen puoleen, jossa on kuurojen oma kuntoutusohjaaja.

 

Palvelutarpeen arviointi ja viittomakielen osaaminen

 

Palvelutarpeen arvioinnin tavoitteisiin kuuluu mahdollistaa ikääntyneen itsemääräämisoikeus eli päättää asioistaan mahdollisuuksien mukaan itsenäisesti ja turvallisesti sekä ennaltaehkäistä elämäntilanteen kriisiytyminen. Palvelutarvetta selvitettäessä ikääntynyt nähdään aktiivisena toimijana ja oman elämänsä asiantuntijana. Tilanteessa, jossa palveluntarpeita selvitetään, korostuu kohtaamisen, vuorovaikutuksen ja havainnoinnin merkitys. Tähän tarvitaan yhteinen kieli työntekijän ja asiakkaan välillä. Erityisen tärkeää tämä on viittomakielisen asiakkaan kohdalla.

 

Ihannetilanteessa työntekijä on viittomakielen taitoinen sekä tuntee viittomakielisten ja erityisesti ikääntyneiden kulttuuritaustan. Kommunikointi ilman välikäsiä parantaa mahdollisuutta aitoon kohtaamiseen ja varmistaa ikääntyneen kuulluksi tulemista. Tämä vahvistaa luottamusta ja vähentää väärinkäsitysten muodostumista.

 

Tasavertaisten palveluiden takaaminen viittomakielisille ikäihmisille on kunnan velvollisuus. Tämä kirjoitus tarjoaa lukijalleen mahdollisuuden tarkastella oman kuntansa ikääntyvien viittomakielisten palveluiden tilannetta, ja tarjoaa ideoita tilanteen parantamiseen. Jos huomaat kunnassasi puutteita, nosta asia esiin ja tee vaikka aloite koulutuksesta tai etsivästä vanhustyöstä!

 

Kirjoittaja on geronomiopiskelija ja viittomakielen tulkki.


Lähteet

 

Autio, Tiina – Heikkilä, Minna 2013. Palvelutarpeen arviointi työntekijän tueksi. Saatavana osoitteessa: <http://www.socca.fi/files/4300/Palvelutarpeen_arviointi_-_tyontekijan_avuksi.pdf>. Luettu 1.11.2017.

 

Torboli, Helena – Pulkkinen, Maija (n.d.). Suomen viittomakielisten ikäihmisten hyvinvoinnin edistämisohjelma. Helsinki: Kuurojen Liitto ry.

 

Viittomakielilaki 359/2015. Annettu Helsingissä 10 päivänä huhtikuuta 2015. Saatavana osoitteessa: <https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150359>. Luettu 1.11.2017.

 

Yksilöllistä palvelua viittomakielisille (n.d.). Helsinki: Kuurojen liitto. Saatavana osoitteessa: <file:///H:/KL_aluepalvelut_2017_a4_fi.pdf>. Luettu 1.11.2017.

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje