PRO SOS -hankkeen uutisia

8.5.2018

Pelaamisen ei tarvii olla pelkkää puuhailua

PRO SOS -hankkeemme ”Sossusta gameriksi” -työpajassa 27.4. tarjoiltiin rautaisannos tietoa, ideoita ja esimerkkejä pelien käytöstä asiakastyössä. Punaisena lankana oli ajatusten siirtäminen pois pelaamisen haitallisuudesta pelien hyödyllisyyteen. Pelit ovat hyviä tutustumisen apuvälineitä ja vuorovaikutuksen herättelijöitä, ja ne voivat toimia myös ”sisäänheittotuotteina” nuorten ryhmissä.

Sossusta-gameriksi-työpajan-vetäjät
Sossusta gameriksi -työpajan vetäjät: Janne (ylhäällä vas), Kalle, Tytti, Risto, Mirka, Iiris, alhaalla Pekko ja Helmi

Elämänhallintaa takaoven kautta

Nuoria ei ole välttämättä helppoa saada ryhmiin ja pelaaminen voi olla tapa houkutella heitä osallistumaan.

- Esimerkiksi eräs Sosped säätiön Digipelirajat’on -hankkeen ”DPR Bootcamp” nuorten ryhmän osallistuja totesi, että hänelle oli vuoden ajan turhaan tarjoiltu erilaisia ryhmätoimintoja. Vasta tämä ryhmä, jossa myös pelattiin, kiinnosti niin paljon, että hän päätti lähteä mukaan. Pelaamisen ohella ryhmässä puhuttiin myös yleisesti elämänhallintaan ja hyvinvointiin liittyvistä asioista, jotka saatiin näin agendalle vähän ”takaoven kautta”, kertoo Digipelirajat’on -hankkeen suunnittelija Helmi Korhonen.   

Peleissä käytettävien pelihahmojen kautta nuoresta voi myös saada tietoa, joka ei muuten tulisi ilmi.

- Joku nuori voi esimerkiksi olla aina parantajan roolissa tai joku toinen haluaa rakentaa pelin perheille mahdollisimman mukavan ja kauniin kodin. Tämä kertoo paljon nuoren persoonasta ja yhdessä voimme miettiä, miten noita ominaisuuksia voisi tuoda esiin myös pelin ulkopuolisessa maailmassa, kertoo Vamosin Mindset-hankkeen työntekijä Iiris Savela.

Pelit rohkaisevat ja kannustavat vuorovaikutukseen ja sosiaalisten suhteiden luomiseen. Tämä näkyy paitsi helppona tapana aloittaa keskustelu uudessa ryhmässä, myös pidemmällä aikajänteellä.

Vamosin Mindsetissa on pelattu esimerkiksi Ingress-nimistä Pokemon Go’n kaltaista peliä, jossa pelaamalla ryhmässä voi edistyä nopeammin. Pelin kautta syntyy myös spontaania ryhmäytymistä.

- Kokeneemmat pelaajat auttavat vasta-alkajia. Esimerkiksi eräälle uudelle Ingressin pelaajalle oli tullut viesti ”Näytät pelaavan Kallion alueella, haluatko tulla mukaan meidän porukkaan?, sanoo Digipelirajat’on -hankkeen kouluttama vertaisohjaaja Janne.

Pelejä moneen lähtöön

sossusta-gameriksi-työpajatyöskentelyä
Työpajatyöskentelyä: Miten lautapelejä voisi hyödyntää asiakastyössä?

Pienryhmissä tutustuttiin erilaisiin lautapeleihin ja hyötypeleihin ja pohdittiin niiden käyttöä asiakastyössä. Osallistujat yllättyivät pelien laajasta kirjosta ja totesivat, että eri asiakkaiden tarpeisiin ja eri tilanteisiin tuntuu löytyvän sopivia pelejä, kun asiaan ehtii vähän tutustua. Ja lautapelitkin ovat nykyään jotain aivan muuta kuin pelkkää Kimbleä ja Afikan tähteä.  

Hyötypeleistä esittelyssä olivat mm. talousasioiden hallinnassa auttava Monefy, yleiseen elämänhallintaan ja hyvien tottumusten ylläpitoon kannustava Habitica sekä äkillisissä paniikki- tai ahdistuskohtauksissa auttava Flowy.

- Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä hyötypeleistä, tarjontaa on vaikka kuinka paljon, kertoi Helmi Korhonen.

Tutustu listaukseen hyötypeleistä

Yhden pienryhmän aiheena oli pelitarinan tekeminen ja hyödyntäminen yksilö- ja ryhmätapaamisissa. Pelitarina-työskentelyssä asiakas kertoo omaa elämäntarinaansa pelaamisen kautta. 

Konkreettisesti tämä tehdään niin, että asiakas listaa aikajanalle tiettynä aikana pelaamiaan pelejä ja samalla muistelee, mitä muuta hänen elämässään tapahtui samaan aikaan. Pelit tuovat mieleen eläviä muistoja ja tunnelmia elämänvaiheista, joihin muuten voisi olla vaikea päästä kiinni. Lue lisää pelitarinasta ja sen hyödyntämisestä

Mukaan lähti ideoita, appeja ja rohkeutta

Osallistujien palautteessa kiiteltiin päivän antia kiteyttämällä näin: ”Pelailun ei tarvii olla pelkkää puuhailua, vaikka se ulkopuoliselle siltä näyttäisikin.”

Osallistujat kertoivat saaneensa työpajasta uusia, konkreettisia työvälineitä asiakastyöhön ja käytännön vinkkejä pelien hyödyntämiseen. Mahtavina työkaluina mainittiin esimerkiksi hyötypeliappit. 

Seuraaviksi askeleiksi matkalla sossusta gameriksi mainittiin myös tiedon levittäminen kollegoille ja hyötypelisovellusten kokeileminen itsekin, jotta niitä on helpompi markkinoida muille.

Lisätietoja

Tytti Hytti
Erikoissuunnittelija
040 334 0821
tytti.s.hytti(ät)hus.fi 

Pekko Kähkönen
Erikoissuunnittelija
040 487 0556
pekko.kahkonen(ät)hus.fi


Palaa otsikoihin



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje