rss Lapsen paras - yhdessä enemmän -blogi

Lapsen paras - yhdessä enemmän -hankkeessa toteutamme Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma LAPEa pääkaupunkiseudulla. Blogissa hanketyöntekijät kertovat hanketyöstä, hankkeen etenemisestä sekä pohtivat muita lasten ja perheiden elämää koskettavia aiheita.
18.9.2018 12.05

Perheet toivovat avointa ja joustavaa palvelua

Anna-Maija Ohlsson, Sonja Soini, Aino Taipalus

Haaveilemme tulevaisuudesta, jossa perheen on helppo hakeutua palveluiden piiriin, kun apua tarvitaan. Palveluista on helppo löytää tietoa ja tietoa on tarjolla monipuolisesti. Myös yhteyden ottaminen palveluihin on joustavaa ja se on helppoa tehdä myös hektisen lapsiperhearjen lomassa.

Joustava palvelu

Perheen avun tarvetta selvittää tarkoituksenmukainen joukko ammattilaisia yhdessä perheen kanssa. Keskeisintä on perheen jäsenten oma käsitys avun tarpeesta ja sopivasta avusta. Yhteisen ymmärryksen muodostaminen on helppoa, sillä kaikki voivat osallistua tiedon kokoamiseen itselleen sopivalla tavalla. Yhteinen työskentely on avointa ja tukee luottamusta niin perheen ja ammattilaisten välillä kuin myös ammattilaisten kesken.

Eikö kuulostakin ihanalta? Enää pitää siis keksiä, miten tämä saadaan toteutettua.

Olimmekin valmiina, kun pääkaupunkiseudun Lapsen paras – yhdessä enemmän -hankkeesta ehdotettiin yhteistyötä. Iloksemme totesimme, että pääkaupunkiseudun Lapessa monitoimijaista arviointia ja työskentelyä pohtineella työryhmällä oli samanlaiset haaveet.

Työryhmä oli pohtinut, voisiko haavetta kohti edetä kaikille yhteisten ja avoimesti käytettävissä olevien digitaalisten työvälineiden kehittämisen avulla. Työryhmä koostui yhtä kokemusasiantuntijaa lukuun ottamatta monen alan ammattilaisista. Heidän toiveenaan oli ideoinnin jatkaminen yhdessä lasten, nuorten ja vanhempien kanssa.

Tämä oli loistava tilaisuus yhdistää kehittämistavoitteet ja voimavarat.

Halusimme keskustella nuorten ja vanhempien kanssa ja kuulla minkälaisia toiveita ja konkreettisia ratkaisuehdotuksia heillä on yhteisen arvioinnin toteuttamiseen. Työpajat järjestettiin Vantaalla Vaskivuoren lukiossa, HUS:n lastenpsykiatrian poliklinikalla sekä Kirkkonummella perhepalveluiden kanssa ja niihin osallistui nuoria, vanhempia ja eri alojen ammattilaisia. Työpajoissa keskustelu sai keskittyä nuorten ja vanhempien tärkeiksi kokemien teemojen ympärille. Keskustelujen keskiöön nousivat avun löytäminen, kontrolli omiin tietoihin ja oman palveluprosessin hallittavuus. 

Verkko voi helpottaa avun pyytämistä

Erityisesti nuoret nostivat esille sen, että avun hakemista helpottaa, jos asiaa voisi ensin tiedustella nimettömästi. Nuoret ovat usein epävarmoja siitä, onko asia riittävän vakava ja siksi tarvitaan todellisia matalan kynnyksen foorumeita. Kotona lasta hoitavat vanhemmat puolestaan kertoivat, että usein ainoa mahdollisuus pysähtyä miettimään asioita ja ottaa yhteyttä, on illalla lasten mentyä nukkumaan. Helpointa siis olisi, jos apua voisi hakea omalta kotisohvalta käsin ja tarvittaessa nimettömästi, ilman kirjautumista juuri silloin, kun asia mietityttää. Tällaisen mahdollisuuden voi tarjota chat, hätäapunappi tai kysymyspalsta.

Sekä nuoret että vanhemmat toivoivat, että apua pyydettäessä ei itse tarvitsisi tietää, millaista apua tarvitsee. Perheiden tilanteet voivat olla monimutkaisia, eikä ole helppoa eritellä, mikä apu auttaisi. Nuorten ensimmäinen toive usein on, että kun nyt vaan saisi jutella.

Olennainen palaute oli se, että tällaisen palvelun olisi hyvä olla siellä, missä muutenkin liikutaan. Nuoret ehdottivat mahdollisuutta ottaa yhteyttä Wilman kautta ja tiedotusta koulun vessan ovessa. Ei kannata myöskään unohtaa kohdennetun markkinoinnin mahdollisuuksia sosiaalisessa mediassa. Nuoret painottivat, etteivät halua käyttöön uutta sovellusta tai muuta uutta sähköistä palvelua. Nämä vievät nuorille niin arvokasta muistitilaa laitteista ja vaikeuttavat palvelujen käytettävyyttä.

Asiakkaalla on oikeus omiin tietoihinsa

Kun mietitään mikä on perheelle sopiva apu, kyse on tiedon kokoamisesta ja analysoimisesta. On tärkeää, että tiedot ovat oikein, jotta apu voi olla sopivaa. Käytännössä ainoa, joka voi tiedon oikeellisuuden varmistaa, on perhe itse. Sekä nuoret että vanhemmat toivovat tätä mahdollisuutta. Monella oli omia tai lähipiirin kokemuksia siitä, että kirjauksissa oli jälkikäteen huomattu virheitä tai niissä luki jotain aivan muuta kuin mitä oli alun perin keskusteltu. Pahimmillaan väärä tieto alkaa kasautua ja päätöksiä tehdään näiden väärien tietojen pohjalta.

Nuoret ja vanhemmat toivovat avoimuutta. Että he voivat helposti käydä itse lukemassa, mitä on kirjattu ja yhtä helposti lisätä omat kommenttinsa. Samalla olisi helppo pysyä kärryillä siitä, mitä tapahtuu seuraavaksi ja kuka perheen asioita hoitaa. Olennaista olisikin koska tahansa pystyä tarkistamaan, kuka perheen tietoja saa katsella ja mihin tarkoitukseen.

Teknologia voi jouhevoittaa tiedon kulkua

Nuoret ja vanhemmat toivoivat helpompaa mahdollisuutta osallistua tiedon tuottamiseen. Monessa palvelussa käytetään erilaisia lomakkeita ja päiväkirjoja, joita perheet täyttävät kotona. Nuorille ja vanhemmille oli kuitenkin usein epäselvää, miksi joitakin asioita on kysytty, ja epäselvää oli myös se, miksi johonkin lopputulokseen päädytään. Avun vastaanottaminen on silloin vaikeaa. Jos nämä erilaiset tiedon keräämisen tavat olisivat sähköisessä muodossa, niihin voisi yhdistää paitsi tiedottamista myös välitöntä palautetta perheille.

Työpajoissa varsinkin monet vanhemmat olivat tuskastuneita siihen, kuinka omaa tarinaa ja tilannetta joutuu kertomaan yhä uudestaan eri ammattilaisille. Kokemusasiantuntijat ovat korostaneet samaa jo pitkään. Tiedon halutaan olevan ammattilaisten käytössä, mutta paljon palveluita käyttävien perheiden vanhemmat ovat turhautuneita siihen, kuinka ripotellen lupia tietojen käsittelyyn ja siirtämiseen pyydetään. Huonosti toimivat lupaprosessit voivat hidastaa esimerkiksi lähetteiden etenemistä ja oikeanlaisen hoidon aloittamista.

On tärkeää, että tieto kulkee myös yli hallintorajojen. Lapsen arjessa varsinkin päiväkoti ja koulu ovat merkityksellisiä toimijoita, ja moni vanhempi kertoi haasteista yhteistyössä eri palvelujen ja koulun tai päiväkodin kanssa. Vanhemmilla oli kokemuksia siitä, että luottamus heihin oman lapsen tarpeiden asiantuntijana on heikkoa ja tarvitaan ammattilainen varmistamaan tieto. Toisaalta koululla tai päiväkodilla tieto erityistarpeista voi olla vaillinaista.

Meillä on ratkaisuehdotus tiedon avoimuuteen ja jakamiseen

Työkalujen ja niihin tuotetun tiedon tulee olla olennainen osa ammattilaisen kanssa työskentelyä. Mitä jos kaikki tämä tieto olisi koottu yhteen paikkaan, esimerkiksi asiakastietojärjestelmän asiakasportaaliin? Paikkaan, josta asiakas näkee kaikki hänestä tehdyt kirjaukset ja missä hän voi seurata prosessinsa etenemistä. Asiakkaalla olisi mahdollisuus hallita sitä, kuka näkee hänen tietojaan, tuottaa itse tietoa itsestään ja kommentoida hänestä tehtyjä kirjauksia. Tapaamisten välillä asiakas voisi kirjata arkeaan ylös, ja myös tämä tieto integroituisi sujuvasti yhteen ja samaan paikkaan.

Työpajojen pohjalta innostuimmekin visioimaan tällaisen työkalun.

Monitoimijainen-arviointi


Näemme, että digitaalinen ratkaisu voi osaltaan tukea ja helpottaa asiakkaan osallisuuden toteutumista ja siten parantaa myös palveluihin sitoutumista. Toisaalta yhteinen helposti käytettävissä oleva tieto tukisi monitoimijaista työskentelykulttuuria. Digitaaliset työkalut eivät voi kuitenkaan yksin ratkaista uudenlaisen työkulttuurin syntymistä, vaan tärkein työkalu sen syntymiseen on johtaminen.

 

Anna-Maija Ohlsson
Sonja Soini
Digitaalinen sosiaalityö lasten ja nuorten tukena
Pelastakaa Lapset ry

Aino Taipalus
Osallisuuden aika ry

Twitter @annuohl, @SonjaElla, @AinoTaipalus, @OsallisuudenA, @pelastakaalapse, #digisosiaalityö, #osallisuudenaika






Palaa otsikoihin | 1 Kommentti | Kommentoi

20.9.2018 12.32
Kata54
Eikö Apotti juuri vastaa tähän tarpeeseen. Ainakin viranomaiyhteistyössä tavoite sama.


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje