Lapsen paras - yhdessä enemmän -blogi

Lapsen paras - yhdessä enemmän -hankkeessa toteutamme Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma LAPEa pääkaupunkiseudulla. Blogissa hanketyöntekijät kertovat hanketyöstä, hankkeen etenemisestä sekä pohtivat muita lasten ja perheiden elämää koskettavia aiheita.
27.3.2018 9.49

Kuuden konstin valkopesulla yhteiseen arviointiin

Marjo Alatalo, Helsingin kaupunki

Kaikki tahtovat sitä, vaan turhan harvat vielä tohtivat? Kuin yhdestä suusta olen kuullut kerrottavan, että sen varaan rakentuu sopivasti mitoitettu ja oikeaan aikaan tarjottu tuki lapsen ja perheen ympärille. Lapsen ja perheen tilanteen ja palvelutarpeen monitoimijainen arvioiminen ja yhden, yhteisen suunnitelman tekeminen on Lape-muutosohjelman toiveiden tynnyri.

Valkopesu

Kaiken tämän innokkaan kohkaamisen keskellä olen kuitenkin ihmetellyt: Mikä   tässä oikein vielä kiikastaa, kivenä kengässä kaikertaa? Miksi me vaan pohditaan ja selvitetään? Miksi ei aleta jo tekemään, kun kerran niin yhtä mieltä ollaan?

Asiantuntijavallalla ladattu arviointi kaipaa valkopesua?

Arvelen, että olen ihan viimeaikoina alkanut päästä kärryille siitä, mistä keskiverto lapsiperhepalveluiden ammattilaisen kenkä yhä vaan puristaa. Se on se kurja sana. A-sana. Arviointi!

Arviointi sanana vaikuttaa olevan yhteiskunnassamme vahvalla interventiolla ja vallankäytöllä, paremmin tietämisellä sekä poloisten apua kaipaavien perheiden ylemmyydentuntoisella päältä katsomisella ladattu. Monitoimijaisuudesta puhuminenkaan ei näytä auttavan tähän akuuttiin A-sanaongelmaan. Koska kukaan ei kai lopulta ymmärrä, mitä ihmettä se monitoimijainen arviointi oikein on!?

Koska suomen kieli on sanoiltansa köyhä ja koska arvioinnilta ei oikeasti ole mahdollista ammatillisessa työssä välttyä, tarvitaan arviointi-sanan valkopesu. Uudelleen merkityksellistäminen. Renessanssi. Vallankumous. Ja mitä näitä nyt on?

Tarvitaan täyskäännös asiantuntijakeskeisestä paremmin ja puolesta tietämisestä kohti yhdessä tietämistä eli yhteistoiminnallista auttamista. Tästä puhuu viisaasti esimerkiksi Jaana Hallamaa.

Yhteinen arviointi on suhdeperustaista lapsen ja vanhemman omien voimavarojen vahvistamista

Hallamaan mukaan auttaminen on relaatio, suhde. Ja lisäksi se on kahdensuuntaista toimintaa, vuorovaikutusta. Auttajana olet edennyt auttamisen tasojen korkeimmalle askelmalle, kun huomaat pystyneesi vahvistamaan lapsen ja vanhemman toimijuutta, tukemalla heidän omia sisäisiä voimavarojaan.

Hallamaan mielestä menestyksellinen auttaminen edellyttää, että profession edustajana onnistut luovimaan kahden karikon välistä: Ensimmäinen karikko on paternalismin Skylla. Ymmärrys, jonka mukaan auttaja tietää autettavaa paremmin, mikä tämän hyvä on. Toinen karikko on hylkäämisen Kharybdis. Asetelma, jossa auttajan ammattikuva määrittelee avun rajat eikä autettavaa nähdä kokonaisena ihmisenä.

Joo joo, saatat mielessäsi ajatella.  Noinhan se on, ja enhän minä nyt tuollainen tonttu halua olla, paremmin tietävä hylkääjä! Mutta miten sitten ryhdyn yhteiseen arviointiin ja suunnitelman tekoon? Miten ylitän tuon katalan toisin toimimisen kynnyksen, johon innostavasta Lape-työpajasta palattuani kenties kompastun?

”Lapettajan” taipaleeni aikana olen käynyt aiheesta runsaasti kiinnostavia keskusteluita lapsiperheiden palveluissa ahertavien SI, SO ja TE -ammattilaisten sekä palveluita käyttävien kansalaisten kanssa. Ja onhan minulla kokemusta omastakin takaa. Sekä palveluita käyttävänä kansalaisena että ammattilaisena.

Siispä otan nyt rohkean askeleen. Tiivistän omat ja muiden minun kanssani jakamat kokemukset kuuden kohdan valkopesuohjelmaksi. Ala kanssani arviointipyykille ja tutustu! Saatat huomata, että ei sen kynnyksen ylittäminen nyt ehkä olekaan niin kovin – konstikasta?

Kuusi konstia kohti yhteistä arviointia eli yhteistoiminnallista auttamista

1. Ole kiinnostunut lasten ja perheiden tuloksellisesta, lapsi- ja perhelähtöisestä auttamisesta

Aidolla kiinnostuneisuudella pääset jo melko pitkälle. Tuo kiinnostuneisuutesi rohkeasti esiin työyhteisössäsi. Vaadi esimieheltäsi ja organisaatioltasi tukea vähemmän tärkeistä ammatillisista maneereista luopumiseen. Kuten lapsen ja perheen tilanteen vaivihkaisesta seurailusta, käyttämättömäksi jäävän seurantatiedon keräilystä sekä orastavaa huolta herättäneiden havaintojen oman mielen sopukoissa säilyttelystä. 

2. Tykkää lasten ja vanhempien sekä kaikenkarvaisten ammattilaisten kohtaamisesta

Lähtökohtainen monenlaisista ihmisistä tykkääminen auttaa sinua suhdeperustaisessa työssäsi. Osoita tykkäämistäsi ystävällisillä sanoilla, eleillä ja avoimilla kysymyksillä. Huomaat, että tykkääminen lähes poikkeuksetta herättää vastavuoroista tykkäämistä. Kuin huomaamatta saatat havaita, että hyvän yhteishengen ja luottamuksen ilmapiiri alkaa vallata alaa ympärilläsi, sinun esimerkillisen toimintatapasi ansiosta!

3. Avaa ammatillisesti auttavat silmäsi, korvasi ja suusi

Käytä tässä kohtaa hyödyksesi ammatillista tieto-taitoasi. Kiinnostu sinua tapaamaan tulleen lapsen ja perheen sekä myös hieman eri tavalla ajattelevien ammattilaisten tiedosta. Näistä lähtökohdista: katso, kuule ja kysy! Kun avaat suusi, vältä ammatillisuutesi alleviivaamista ammattitermein. Puhu tavallista arjen kieltä, jota kaikki ymmärtävät.  Jos olet epävarma, voit sanoa sen ääneen. Tavoitteena on yhdessä tietäminen, monenlaisen tiedon ja taidon yhdistäminen. Siispä ei haittaa, vaikka et tietäisi varmasti ja etukäteen. Ei-tietämisestäsi voi jopa olla suoranaista hyötyä! Ei-tietämisen asenteella osoitat muille, että haluat aidosti katsoa, kuulla ja kysyä. Kun katsot, katso kohti. Katso lempeästi. Katso tarkasti. Kun kuulet, tyhjennä mielesi. Älä kiiruhda oikopäätä tulkitsemaan kuulemaasi, vaan sanoita muille se, mitä mielestäsi kuulit. 

4. Varaudu yhteistä ymmärrystä luovaan vuoropuheluun, eli auttamiseen

Kun olet menestyksekkäästi noudattanut edellisiä konsteja, on mahdollista, että alat saada vastakaikua. Vastauksia kysymyksiisi ja vastakysymyksiä.  Tämä toki saattaa viedä kotvan kortilla olevasta ajastasi, mutta lupaan, että satsaus palkitsee. Huomaat, että yhdessä voi tietää enemmän ja sinun ammatillisella panoksellasi yhteistoiminnalliseen ymmärryksen lisäämiseen on merkitystä!

5. Sitoudu yhteiseen suunnitelmaan!

Vuoropuhelevan yhdessä tietämisen vaiheesta suunnitelmaan on mahdollista edetä varsin sulavasti. Kun on yhdessä alettu ymmärtää enemmän siitä, mistä on kyse ja miten kannattaa edetä, ei sen kirjaaminen omin sanoin vaadi suuria ponnistuksia. Sinulta saatetaan tässä kohtaa odottaa valmiutta kertoa, miten olet mukana tukemassa lapsen ja perheen hyvää, turvallista arkea.  Koska kaikki edellä kokemasi on saanut sinut innostumaan yhdessä työskentelyn mahdollisuudesta, sinun on helppo nähdä oma työpanoksesi osana yhteistä työtä. Ole kuitenkin tarkkana! Vältä katteettomia lupauksia ja perheen näkökulmasta ylimitoitettua palvelupalettia.

6. Jaa onnistumisen kokemustasi eteenpäin

Samalla opit lisää yhteisestä arvioinnista ja suunnitelman tekemisestä. Onnistuneista yhteisen arvioinnin ja suunnitelman tekemisen kokemuksistasi muille jakamalla edistät tehokkaasti lapemuutosta. 

Ja kas. Eipä aikaakaan, kun voimme todeta muutoksen toteutuneen. Ja kuka silloin enää kaipaa poislähettäjiä, noita menneiden aikojen arkajalkaisia päältä katsojia, siilojensa salamyhkäisiä supattelijoita? Toivottavasti ei kovin moni. Ja mitä tapaamiini kokemusasiantuntijoihin tulee, ei kukaan!

Kirjoittaja Marjo Alatalo on kehittämissuunnittelija erityis- ja vaativimman tason kehittämiskokonaisuudessa.


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje