rss Lapsen paras - yhdessä enemmän -hankkeen uutisia

9.5.2018

Lisää osallisuutta opiskeluhuoltoon

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki korostaa oppilaiden ja heidän huoltajiensa osallisuutta, ja laki vaikuttaakin parantaneen yhteisöllistä oppilashuoltoa. Kaikissa koulutusasteissa kehitys ei kuitenkaan ole edennyt samaan tahtiin, ja lisäksi erot kuntien ja yksittäisten oppilaitosten välillä ovat edelleen suuret.

Oppimisverkostotilaisuus III
Oppimisverkostotilaisuus järjestettiin Jokiniemen koululla Vantaalla.

Pääkaupunkiseudun Lape-hankkeen varhaiskasvatuksen, koulun ja oppilaitosten hyvinvointityötä vahvistavan kehittämiskokonaisuuden kolmannessa oppimisverkostotilaisuudessa oli aiheena osallisuuden vahvistaminen opiskeluhuollossa. Tilaisuuden järjestäjät olivat koonneet kattavan paketin esityksiä, jotka tarkastelivat asiaa eri näkökulmista.

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki on ollut voimassa vasta vajaat viisi vuotta. Opetus- ja kulttuuriministeriö antaa lain toteutumisesta selvityksen sivistysvaliokunnalle vielä tämän kevään istuntokauden aikana. Arviointityöstä vastaa Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, Karvi.

Summanen
Anna-Mari Summanen
Projektipäällikkö Anna-Mari Summanen Karvista esitteli arviointitehtävän tuloksia. Selvitys kattoi kaikki koulutusasteet esiopetuksesta lukioon ja ammatilliseen koulutukseen.

Kaikissa koulutusmuodoissa uuden lain todettiin tehostaneen opiskeluhuoltoa. Sen sijaan yhteisöllisyys ja osallisuus eivät kaikissa koulutusasteissa ole kehittyneet samalla tavalla.

– Lisäksi eri kunnissa ja myös saman kunnan eri kouluissa ollaan opiskelijahuollon toteutuksessa hyvin eri tasoilla. Eräät ovat kehittämistyössä hyvinkin pitkällä, kun taas toiset ovat vasta alkuvaiheissa, Summanen sanoi.

– Selvitystyössä tuli myös esille, että opiskeluhuoltoon pääsevät vaikuttamaan lähinnä oppilas- ja opiskelijakunnat. Yksittäisen oppilaan tai heidän huoltajiensa ääni ei vieläkään kuulu riittävästi.

Lisää jalkautuvaa toimintaa

Helsingin kaupungin perusopetuksen oppilashuollon päällikkö Vesa Nevalainen esitteli kaupungin kaikille koulutusasteille tehdyn oppilashuoltokyselyn tuloksia. Vastaajina oli opettajia ja yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän jäseniä.

Nevalainen
Vesa Nevalainen
Heidän mielestään oppilaiden osallisuus toteutuu jo varsin hyvin, mutta tässäkään kyselyssä huoltajien mukanaoloa yhteisöllisessä oppilashuollossa ei pidetty riittävänä.

– Osallisuudessa on loppujen lopuksi kyse siitä, onko ihminen oman elämänsä subjekti vai objekti, ja siinä mielessä uuden lain painotukset ovat kohdallaan, Nevalainen sanoi.

– Oppilashuollossa on kuitenkin vielä paljon parannettavaa. Esimerkiksi koulupsykologit ja kuraattorit voisivat viettää enemmän aikaa oppilaiden kanssa ja tutustua niin, että aina ei olisi esillä vain ne ikävät asiat. Samalla voisimme paremmin kehittää toimintaamme oppilaiden tarpeiden mukaisesti.

Lisää suoraa vaikuttamista

Paneelikeskustelussa oppilaiden edustajat totesivat, että oppilaat pääsevät vaikuttamaan opiskeluhuoltoon oppilaskunnan kautta. Yksittäisten oppilaiden vaikutusmahdollisuudet rajoittuvat lähinnä oppilaskunnan hallituksen valintaan.

Keskustelussa todettiin, että oppilaat voivat tehdä aloitteita, mutta niiden valmistelussa pitäisi lisätä läpinäkyvyyttä ja kertoa, miten aloitteet etenevät tai mistä syystä jokin ehdotus ei ole mennyt läpi.

Paneelikeskusteluun osallistuneet ammattilaiset pitivät oppilaiden vaikuttamismahdollisuuksia tärkeänä. Monissa tutkimuksissa oppilaiden osallisuuden lisäämisen on todettu tehostavan oppimista. Ammattilaiset korostivat, että myös muutkin kuin aktiivisimmat oppilaat olisi saatava mukaan.

Oppilaat totesivat, että ihmiset ovat erilaisia ja kaikille työryhmissä työskentely ei ole luontevin tapa vaikuttaa. Siksi kyselyt, joissa voi vastata anonyymisti, sekä sosiaalinen media, voisivat olla parempia tapoja.

Lisää vanhempien osallistumista

Suomen Vanhempainliiton erityisasiantuntija Tuija Metso esitteli ideoita huoltajien osallisuuden lisäämiseen. Hän totesi, että oppilaiden ja opiskelijoiden vanhempien toiminta rajoittuu usein vain varainhankintaan sekä retkien ja leirikoulujen suunnitteluun. Oppilashuollon kehittämiseen he pääsevät vaikuttamaan varsin vähän.

Metso
Tuija Metso
– Huoltajat toivoisivat enemmän vuorovaikutusta erityisesti vanhempainiltoihin, Metso totesi.

– Vähemmän opettajien luennointia ja enemmän keskustelua ja vanhempien välistä verkostoitumista. Lisäksi oppilaiden ääni pitäisi saada paremmin kuuluviin myös vanhempainilloissa.

Metso kertoi, että vanhempien osallistuminen vanhempainiltoihin vähenee yläasteilla.

– Vanhemmat haluavat kuitenkin tuntea olevansa toivottuja ja pääsevänsä vaikuttamaan lastensa asioihin, Metso sanoi.

– Ratkaisuina voisivat olla vapaamuotoisemmat, matalan kynnyksen kohtaamiset, joista monissa kouluissa onkin saatu hyviä kokemuksia.

Pääkaupunkiseudun Lape-hankkeen varhaiskasvatuksen, koulun ja oppilaitosten kehittämiskokonaisuuden oppimisverkostotilaisuus järjestettiin Vantaalla 4.5.2018.

Luennoitsijoiden esitykset löytyvät täältä.


Palaa otsikoihin



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje