Lapsen paras - yhdessä enemmän -blogi

Lapsen paras - yhdessä enemmän -hankkeessa toteutamme Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma LAPEa pääkaupunkiseudulla. Blogissa hanketyöntekijät kertovat hanketyöstä, hankkeen etenemisestä sekä pohtivat muita lasten ja perheiden elämää koskettavia aiheita.
4.12.2017 16.51

Onko LAPE-muutosohjelma lapsi- ja perhepalveluiden disruptio?

Terhi Pippuri, Espoon kaupunki

Varhaiskasvatus, koulu ja oppilaitos lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena -kehittämiskokonaisuuden koordinaattorin LAPE-pohdintoja.

Otsikon mukaista kysymystä olen pyöritellyt viime aikoina mielessäni. Disruptiolla tarkoitetaan ”häiritsevää innovaatiota”, joka pakottaa murrokseen ja uudenlaiseen tapaan toimia. Termiä käytetään yleisemmin viittaamaan digitalisaation aiheuttamaan muutokseen, mutta itse toivon, että LAPE aikaansaa lapsi- ja perhepalveluiden disruption. Se tarkoittaa, että LAPE onnistuu isoimmassa tavoitteessaan eli siirtämään lasten ja nuorten tarvitseman tuen painopisteen korjaavista palveluista kaikille yhteisiin, ennaltaehkäiseviin palveluihin. Kaikki lasten ja perheiden palvelut sovitetaan yhteen lapsi- ja perhelähtöiseksi kokonaisuudeksi.

Kun lapsi asioi neuvolassa kerran vuodessa, hän on varhaiskasvatuksessa tai koulussa ihan jokaisena arkipäivänä. Hyvinvointi rakentuu arjessa. Varhaiskasvatuksessa, koulussa ja oppilaitoksissa on mittaamattoman suuret mahdollisuudet vaikuttaa lasten ja nuorten hyvinvointiin. Olemme saaneet pääkaupunkiseudulla 56 varhaiskasvatusyksikköä, peruskoulua tai toisen asteen oppilaitosta mukaan LAPE-kehittämiseen. Yhdessä kehittäjäyksiköiden kanssa kehitämme yhä suunnitelmallisempaa ja tavoitteellisempaa yhteisöllistä ja yksilökohtaista opiskeluhuoltoa. Toiminnalle haetaan tasalaatuisuutta siten, että koulusta riippumatta opiskeluhuoltoa toteutetaan yhdenmukaisesti.   

Onnistuessaan yhteisöllinen opiskeluhuolto varmistaa, että kaikilla lapsilla ja nuorilla on hyvä olla koulussa ja kouluympäristö on terveyttä ja hyvinvointia edistävä. Suunnitelmallinen ja pitkäjänteinen osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistava työ merkitsee oppilaiden sosiaalisten- ja tunne-elämän taitojen vahvistumista. Vaikeuksien ja ongelmien varhainen ennaltaehkäisy vaikuttaa erityispalveluiden kysyntään. Kun esimerkiksi koulujen ehkäisevä päihdetyö lisää yhä kasvavaa raittiiden nuorten määrää, sillä on vaikutuksia lastensuojelun tarpeeseen. Keräämme parhaillaan opiskeluhuollon toimintamalleja hankekunnista. Jo nyt on selvää, että opiskeluhuoltoa toteutetaan kunnissa monipuolisesti. Parhaat käytännöt ja mallit levitetään kehittämisen edetessä yhä laajemmalle.

Yksilökohtaisen opiskeluhuollon tulee olla lapsi- tai nuorilähtöistä ja helposti saavutettavaa. Kun palvelut kootaan eheäksi kokonaisuudeksi, lapsen ja perheen ei tarvitse asioida monissa palveluissa ja aina aloittaa tarinaansa uudestaan. Sen sijaan työtä tehdään lapsen asioissa hyvässä yhteistyössä, niin että eri toimijat tuntevat toistensa työskentelytapoja ja niihin luotetaan. Lapsen tarvitseman tuen järjestämiseksi tilannetta arvioidaan yhdessä. Lapsi ja vanhemmat ovat kaikkein tärkeimmät henkilöt ja koko työskentelyn keskiössä. Erityis- ja vaativimman tasojen palvelujen integraatiota kehitetään niin, että ne tukevat yhä paremmin perustason toimintaa. Lapsi ja nuori saa omassa lähiympäristössään apua esimerkiksi mielenterveysongelmissa. Tämä vastaa siihen toiveeseen, mikä nuorilla itsellään palvelujen järjestämisestä on. 

Jotta LAPE onnistuu uudistamaan lasten ja perheiden palvelut, edellyttää se rohkeutta tarkastella nykyisiä toimintatapoja myös kriittisesti arvioiden. Toimintamalleille on hyvä asettaa kolme kysymystä: Kenelle? Mitä? Miksi? Näin voimme havaita mahdollisia päällekkäisyyksiä ja toimintakäytäntöjä, joille ei löydy perusteluja. Lasten ja nuorten sujuvan avun ja tuen saannin näkökulmasta keskeinen kysymys jatkossa on, miten onnistumme opiskeluhuollon johtamisessa ja toteuttamisessa toiminnallisena kokonaisuutena ja monialaisena yhteistyönä. LAPE merkitsee hienoa mahdollisuutta kehittää varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävää hyvinvointityötä. Kehittämisellä haetaan pysyviä uudistuksia ja muutoksia aiempaan. Aika näyttää kuinka suuren uudistuksen kehittämistyömme saa aikaan. 

Terhi Pippuri, kehittämiskoordinaattori varhaiskasvatus, koulu ja oppilaitos lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena -kehittämiskokonaisuus.


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje