rss GeroMetron kyydissä

Tässä blogissa haluamme jakaa matalalla kynnyksellä Pääkaupunkiseudun ikäihmisten palvelujen kehittämisverkostossa GeroMetrossa syntyneitä ajatuksia ja oivalluksia. Blogissa esitellään eri puolilla pääkaupunkiseutua toimivien kehittäjäryhmien kokeiluja, niistä syntyneitä ajatuksia sekä opiskelijoiden opinnäytetöiden antia.
29.11.2018 8.27

Työhyvinvoinnin kehittämisen avaimina osallistuminen ja osallistaminen

Päivi Lahtinen

Työhyvinvointimittauksia tehdään monissa työyhteisöissä, mutta jääkö niistä saatava hyöty vähäiseksi tai tulokset pölyttymään sähköpostien syövereihin? Mittaustulosten pohtiminen yhdessä työntekijöiden kanssa on avain työhyvinvoinnin kehittämiseen. Metropolian geronomiopiskelijat pohtivat työhyvinvointia ja sen kehittämistä Espoon kaupungille tekemässään opinnäytetyössä.

Espoon kaupungin sosiaali- ja terveystoimessa käytössä olevan työhyvinvointimittarin, Tyhypuntarin, tarkoituksena on kertoa johdolle kolmen tärkeimmäksi koetun aihealueen tilasta ilmapuntarin tavoin. Lyhyt kysely voi antaa varhaisen hälytyksen, jos jokin tärkeäksi määritellyistä asioista ei suju. Kolmen kuukauden välein toistetut kyselyt mahdollistavat nopean reagoinnin tilanteeseen. 

Kyselyssä on vain kolme kysymystä: Miten työt sujuvat, miten työntekijä kokee oman jaksamisensa ja miten esimies on tukenut työntekijää viime aikoina. Kysymyksiin vastataan viisiasteisella Likert-asteikolla, ja jokaisen kysymyksen jälkeen on mahdollista antaa myös sanallista palautetta.

nykkeli

Esimiesten kokemuksia 

Opinnäytetyötä varten tehtiin teemahaastatteluja, joissa neljä Espoon kotihoidossa esimiestehtävissä työskentelevää esimiestä kertoi kokemuksiaan Tyhypuntarin käytöstä. Haastateltujen mukaan tuloksia voi parhaimmillaan käyttää onnistumisen mittarina. Tuloksista nähdään kotihoidon keskiarvo ja se, missä asioissa omassa työyksikössä on onnistuttu. Useamman mittauskerran tulosten tarkastelu näyttää kehityssuunnan. Esimies saa mahdollisuuden puuttua asioihin ja selvitellä niitä tarkemmin. Jos jokin tulos ihmetyttää, on helppoa ottaa asia puheeksi ja kysyä, mitä vastaajat ovat ajatelleet vastausta antaessaan. Numeroiden takaa voi löytyä konkreettisia kiitoksen aiheita tai parannettavia asioita.

Kaikki esimiehet toivat vahvasti esiin sen, että koko työyhteisön on oltava mukana työhyvinvoinnin kehittämisessä, jos mielitään saada tuloksia aikaan. Jokaisella työyhteisön jäsenellä on oma tehtävänsä ja vastuunsa työhyvinvoinnista ja sen kehittämisestä. Haastattelujen perusteella voi vetää varovaisen johtopäätöksen, että niissä yksiköissä, joissa oli käytetty aikaa tulosten käsittelyyn ja yhdessä pohtimiseen, myös tulokset näyttivät paremmilta kuin yksiköissä, joissa niitä ei käsitelty. Vuoropuhelu organisaation kaikilla tasoilla tukee työhyvinvointia.

Koskipa kehittäminen mitä työn osa-aluetta hyvänsä, työntekijöiden osallistuminen ja osallistaminen oman työnsä ja työympäristönsä kehittämiseen on tärkeää. He ovat oman työnsä parhaita asiantuntijoita.  Parhaiten onnistutaan, kun muutosta valmistellaan yhdessä ja edetään pienin askelin, kokeilujen kautta.  Kun todellinen muutostarve on noussut esiin yhteisen pohdinnan tuloksena, uusien toimintamallien juurruttamiseen kuluva aikakin lyhenee.

Seitsemän vinkkiä esimiehille - näin saat enemmän hyötyä työhyvinvointimittausten tuloksista

 

Haastatellut esimiehet toivat esille useita keinoja mittaustulosten tehokkaampaan hyödyntämiseen. Vinkkejä voi hyödyntää kaikissa organisaatioissa, joissa tehdään työhyvinvointimittauksia. Pääasia on, että mahdollisimman moni vastaa kyselyyn, kyselyn tuloksia käsitellään yhdessä, päätetään kehittämiskohteet ja kehittämistyön tuloksia seurataan.

 

1.       Kannusta vastaamaan.

2.       Varmista, että työntekijöillä on aikaa vastata kyselyyn.

3.       Käy tulokset tuoreeltaan läpi työntekijöiden kanssa.

4.       Hyödynnä sanallinen palaute.

5.       Pohdi ääneen tuloksissa tapahtuneita muutoksia.

6.       Sopikaa yhdessä kehitettävistä asioista, tavoitteista ja seurannasta.

7.       Anna positiivista palautetta ja kiitä pienistäkin edistysaskelista.

 

Lue opinnäytetyö kokonaan täältä (Linkki Theseukseen http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317901.


Kirjoittaja on Päivi Lahtinen, joka valmistuu joulukuussa geronomiksi (AMK) .

Lisätietoja paivi.61.lahtinen@gmail.com, p. +358 45 608 6567


Lähde: Sari Bergius & Päivi Lahtinen 2018. Keskiarvoista esimiehen työkaluksi – Työhyvinvointimittauksen tulosten hyödyntäminen kotihoidossa. Opinnäytetyö. Metropolia ammattikorkeakoulu. Vanhustyön tutkinto-ohjelma. http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317901

 


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje